Egy lépés a profizmus felé
Rendhagyóan nem egy, hanem két eszközt szeretnék bemutatni. Egy mikrofont, amit Michael Jackson is használt és egy hozzá igazán illő előfokot. Az SM7B és ISA One is stúdióminőségű eszközök, viszont abban a kivételes helyzetben vannak, hogy áruk ezt nem mutatja.
Shure SM7B
A Shure SM7B egy dinamikus mikrofon, amely közeli rokona a szintén népszerű SM57 és SM58 mikrofonoknak. Kapszuláik közel hasonlóak. A mikrofonház kialakításában van jelentős eltérés, ami miatt az SM7 mélyátvitele nagymértékben javult. Elsősorban rádióstúdiók számára fejlesztették ki. Erről külseje és felépítése egyértelműen árulkodik. Súlya meglehetősen nagy, van benne anyag. Az SM7 1976-ban jelent meg és máris nagyon népszerű lett és nem csak a broadcast felhasználók körében. A világon legtöbb példányszámban elkelt Thriller című Michael Jackson album legtöbb énekfelvételénél (pl Billie Jean) ezt használta Bruce Swedien hangmérnök.
A mikrofonon több átviteli karakterisztika beállítására van lehetőség. Egy kapcsolóval tudjuk a mélyhangokat vágni, egy másik kapcsoló segítségével pedig közép-magas frekvenciatartományban tudunk kiemelést létrehozni.
Ahogy írtam, a mikrofon dinamikus elven működik. Manapság 135 000 Forintos áron lehet hozzájutni. Hangja az ebben az árkategóriában mozgó kondenzátor mikrofonokat simán veri. A társainál jelentkező túlzott és kellemetlen magas kiemelés az SM7B-nél már csak működési elve miatt sem tapasztalható. Nagy előnye továbbá, hogy érzéketlen a külső hangokra. Így akár egy akusztikailag kezeletlen szobában is készíthetünk énekfelvételeket, mert a reflexiók nem fognak a felvételen jelentkezni (persze csak bizonyos határokig). A mikrofon hangja meglehetősen természetes és utómunkánál jól alakítható. Egész szélsőséges mértékű beavatkozást is jól visel. Pont ilyen célok miatt vásároltam meg. Egy igen egyedi produkcióhoz volt szükségem megfelelő mikrofonra. A Szipka-loops bemutatkozó lemezfelvételénél elakadtunk. Egyszerűen a legjobb kondenzátor mikrofonokkal sem tudtuk azt a hangot produkálni amit hallani szerettünk volna.
Tudni kell az előadóról, hogy egymaga hoz létre looper és egyéb berendezésekkel egy teljes zenekari hangzást, viszont ezt csak emberi hanggal és basszusgitárral éri el. A dolog fantasztikus, pláne ha az ember élőben látja is, hogy miként jönnek létre és szólalnak meg a nóták. Az összetett hangzás eléréshez olyan dinamikus mikrofont kerestem, ami a beatbox-tól kezdve az egyéb hangi effekteken át a rap-ig mindent képes "elviselni". A választás telitalálat volt. Mivel a megszólaló hangok nagy része emberi hang és annak a teljes spektrumot ki kellett töltenie egy zenekarhoz hasonlóan, így sok esetben szélsőséges effektezésre volt szükség. A mikrofon által rögzített hang minden probléma nélkül tűrte az utómunkát.
Az SM7 megbízhatóságát sok-sok felhasználói vélemény alátámasztja. A mikrofon hangja kiegyenlített és a mixbe való illeszthetősége is hibátlan. Énekfelvétel és egyéb emberi hang felvételénél hasonló árkategóriás kondenzátor mikrofonok versenybe sem szállhatnak vele.
A jó felvételekhez elengedhetetlen egy jó előfok. Ez az SM7B esetében különösen igaz. Jelszintje alacsony. Kipróbáltam mezei hangkártyával és azt tapasztaltam, hogy a gain maximális állása mellet még mindig halk a mikrofon és hangja is hiányosabb mintha egy ISA One előfokkal használnám.
Focusrite ISA One
Egy mikrofon vagy hangszedő gyenge jelét megfelelő erősítéssel olyan szintre kell emelni, hogy az továbbítható, feldolgozható legyen. Ehhez úgynevezett előerősítőket használnak. Mivel akár több százszoros erősítésről is szó lehet - ami az egyik legnagyobb beavatkozás a felvétel folyamán - nem mindegy hogy milyen minőségű eszközzel végezzük. Ez a kritikus művelet meghatározza a hangunk minőségét, amin már később nem tudunk javítani. A tapasztalat az, hogy a sztenderd, néhány 10- vagy 100 ezer forintos hangkártyákba épített mikrofonelőerősítők a profi minőséget nem tudják teljesíteni. Ahhoz, hogy mikrofonunkból és hangszerünkből kihozzuk a maximumot, elengedhetetlen egy jó előerősítő beszerzése. Az egyik legjobb ár/érték arányú eszköz az ISA One.
Az ISA One meglehetősen sok lehetőséget kínál. Használhatjuk hangszer és mikrofon előfokként, DI-boxként, fülhallgató monitorozásra és digitalizálásra is. Nézzük sorban az előlapi funkciókat.
Baloldalon tudjuk szabályozni mikrofonunk jelszintjét, elég széles tartományban. Találunk egy léptethető kapcsolót 10 decibeles ugrásokkal és egy finombeállító potmétert. Ha a jelszint még így is gyenge lenne egy nyomógombbal +30 decibellel növelhetjük azt. Ezeken kívül található +48V fantomtáp kacsoló fázisfordító és mélyvágó szűrő. A mikrofonelőerősítő bemeneti ellenállását négy fokozatban állíthatjuk. A jó impedancia illesztés elengedhetetlen a legjobb hangátvitel eléréséhez.
A hangszererősítő rész valamivel egyszerűbb, mely DI-boxként is funkcionál. Tehát egy gitár vonaljelét közvetlenül rögzíteni is tudjuk és az ISA One kimenetéről el is tudjuk küldeni a gitárerősítőbe, melynek jelét egy mikrofonon keresztül szintén fölvehetjük. Sokszor a vonal és mikrofon jel kombinációjából születik meg a teljes kép.
A jelszint ideális beállításában segít az analóg VU méter, valamint a mellette található LED sor. A jelet fülhallgatóban is meghallgathatjuk. A jobb alsó sarokban találhatunk egy nagy Jack fülescsatlakozást és hangerőszabályzót, valamint egy Cue Mix feliratú gombot, mellyel a hátoldalon található EXT inputhoz csatlakoztatott jelforrás hangját tudjuk bekacsolni a fülesbe. Így felvétel közben késés nélkül hallgathatjuk a rögzített mikrofon/vagy hangszer jelét és a zenei alapot. A készülék digitalizálásra is alkalmas amennyiben vásárolunk hozzá egy Focusrite ISA One & 430 A/D kártyát. Ennek a helye elő van készítve a hátoldalon. Az előerősítőt már beépített kártyával is meg tudjuk vásárolni és így olcsóbban is kijövünk, mintha külön vennénk meg hozzá.
A hátoldalon találjuk a mikrofon és vonalbemeneti csatlakozókat. Lehetőségünk van insert funkcióban a jelútba iktatni külső eszközt, például használhatunk kompresszort a felvétel folyamán, amely jól beállítva megakadályozza a véletlen a túlvezérléseket és így kihasználhatjuk a maximális dinamikatartományt.
A kimeneteken túl még megtaláljuk az előlapi műszerek kalibrálására szolgáló potmétereket.
Az ISA One lineáris átvitelű erősítő. A bemenetére kerülő hangot nem színezi, nem torzítja. Tesztek során rengeteg eszközzel összehasonlítottuk. Azt tapasztaltuk, hogy ilyen szintű előerősítő csak nagyon komoly hangkártyákban található (melyek minősége igen, de tudás nem közelíti meg az ISA One tudását). Használatával minőségi ugrás érhető el otthoni stúdiókban készült felvételeknél. A korábban bemutatott RME Babyface PRO tesztünkben is összehasonlítottuk néhány hangkártya előerősítőjével és az eredmény magáért beszél. Ugyan azzal a mikrofonnal, hallható minőségbeli változás tapasztalható. A hangkép tisztább és részletesebb lesz az ISA One használatával.
Ha valaki szeretne minőségbeli előrelépést felvételeinél, akkor elengedhetetlen, hogy beruházzon egy jó mikrofon/hangszer előerősítőre. Ha a kapott tudást és minőséget tartjuk szem előtt, akkor a legjobb ár/érték arányú eszköz a Focusrite ISA One.