A Shure SM57 éppen annyira megdönthetetlen, mint a Fender Stratocaster. Mi azért megnéztük, hogy az Audix i5-tel hogyan száll versenybe.
A Shure SM57 egy abszolút elérhető árú mikrofon. Leggyakoribb felhasználási területe a pergődob és a gitárerősítő, bár fúvósokhoz és akusztikus hangszerekhez is használják, sőt még énekhez is, de ezek már nem annyira jellemzőek. A legtöbb hangosító ládájában ebből a mikrofonból jó néhány darabot találunk, de minden stúdió alapfelszerelésének is a része.
A mikrofon a pop-rock kultúra szerves eszköze, a lemezek jelentős százalékában használják évtizedek óta és éppen ezért teszik ma is. Azt hiszem egyszerű a magyarázata: ezt szoktuk meg. 1965-ben kezdték gyártani a Shue SM57-et és azt hiszem borítékolhatjuk, hogy 2065-ben is készülnek majd bőven. A XXI. században tudjuk azt is, hogy bár a Fender maga a rocktörténelem, ma már sokkal jobb hangszereket is készítenek, mi mégis ragaszkodunk hozzá, szerelmesei vagyunk a köré felépített legendának és szeretjük az egyszerűségét. Ha tehát ma születne meg a Fender Stratocaster, valljuk be, nem biztos, hogy akkora sikert aratna, mint 60 éve. Az Shure SM57 sem valószínű, hogy ott lenne minden stúdió mikrofonparkjában. Tesztünk tehát értelmetlen...! Ráadásul, hogy tovább bonyolítsam a helyzetet, stúdiónk rendelkezik Shure SM57 mikrofonnal, a gitár tekintetében pedig a Fender a fő hangszer.
De induljunk ki abból, hogy a mai gyerekek jelentős része már azt sem tudja ki volt Jimi Hendrix, vagy a Beatles, többségük még a nevét sem hallotta. Ez a valóság. A zenei hangzások változásával az eszközök is változnak, ma már kevesebben használnak SM57-et, mint 20 éve és Fenderen is kevesebben játszanak. Sőt, ma már erősítőn is egyre kevesebben játszanak, egyre több a szimuláció és a szoftver, amit már az élvonal is bevállal, legyen az a Metallica vagy más műfaj jeles képviselői mondjuk a POP-ból.
Az előzetes utánanézéseket követően, merthogy rengetegen hasonlítják össze az Audix i5-öt és a Shure SM57-et, mégis úgy döntöttünk, hogy kézbe vesszük, mi ismerjük saját hangszereinket és eszközeink hangját a legjobban, így a viszonyítás is sokkal pontosabb, mint mások felvételein. Ezt a módszert javasoljuk másoknak is, ha van lehetőségük.
Az SM 57 kissé fedett, kevésbé részlet gazdag, ám nagyon lágy hangot közöl markáns közepekkel, míg az Audix i5 agresszívabb magasakkal rendelkezik és lágynak sem jellemezném, de alul és felül is szélesebb frekvenciatartományt fog át, mint az SM57. Ha mixben halljuk gitárerősítő előtt, akkor az SM 57 kissé hátul szól, az Audix i5 már előrébb jön, bár még mindig nem üt homlokon. Ha azt szeretnénk, hogy a mixben az agyunkba szóljon a gitár, érdemes ribbont használni.
Gitárerősítő előtt használva az SM57 vintage hangjához képest az i5-tel modernebb hangot érhetünk el, egyszerűen a szélesebb frekvencia átvitele és magaskiemelése miatt. Ahogy szoktunk, kísérleteztünk is, így megnéztük, hogy a szélesebb frekvencia átvitele milyen a Neumann KM184 mellett. Ritkán teszünk Neumann KM184-et gitárerősítő elé, de azért nem példátlan. Ha nagyon szükséges lenne az Audix i5-öt hasonlítanom, akkor inkább a Neumann KM184 mellé helyezném, közelebb áll hozzá hangkarakterben, mint a Shure SM57-hez. Hangsúlyozom: gitárerősítő elé állítva.
Az Audix i5 jól működik egyéb hangszerekhez használva is. Percussion és dob cuccon remekül használható. Új színt kap a pergő, a tamokon sem kell annyit hangszínszabályozni, mert ez már benne van a mikrofonban. Az ütős hangszereknél nagy előnye, hogy akár 140 dB hangnyomást is elvisel torzítás nélkül.
Jó tulajdonságait stúdióban és hangosításnál is megtapasztalhatjuk. Igazi mindenes lehet koncerteken. Jobb híján még akusztikus gitárra is használható. Kicsi a gerjedékenysége és emellett masszív, robosztus kivitelű.
A Shure SM57-et és Audix i5-öt összehasonlítva két teljesen eltérő karakterisztikát fogunk hallani. Az SM57 markáns közepekkel rendelkezik és ezért a ’60 –as ’70 es évek vintage hangzását hozza. Az i5 mélyben és magasban is jelentős kiemeléssel rendelkezik, ezért sokkal modernebb hangja van. Épp ezért ne az SM57 hangját keressük benne. Azonban remekül használható mind arra, amire az SM57, sőt még többre is és használatával egy új modern hangzást kapunk.
Ha tehát összegeznénk a tapasztalatainkat, akkor valahogy úgy szólna, hogy az Audix i5 és a Shure SM57 bár külsőre hasonló fazonnal bír, felhasználási területe azonos, de hangja annyira más, hogy stúdió tulajdonosként vagy magánemberként is lehetőség szerint mindkettőt tartanék. Mivel az SM57 már majdnem minden valamirevaló stúdióban fellelhető, ezért az Audix i5-öt vásárolnám, hogy a modern hangzáshoz is legyen mikrofonom. Ráadásul ebben az árkategóriában, tehát 50 000 Ft alatt nehezen találnék ennyire sokoldalú és sok felhasználási területen is működő mikrofont.