Ebben a sorozatban megnézzük milyen eszközök szükségesek az otthoni felvételkészítéshez. Egyes eszközöket külön-külön is kivesézünk és megismerjük azok működését, hogy használat közben tudjuk mit is csinálunk. A felvételi lánc egyes elemeit külön-külön cikkekbe mutatjuk be.
Egy felvételi lánc több elemből épül fel. Minden elemnek fontos szerepe van. A fenti ábra egy egyszerű digitális felvevő rendszert mutat be. Profibb körülmények között a lista elemei bővülnek.
Első és egyben utolsó része a láncnak az akusztikus tér. Ha elektronikus hangszert veszünk fel, ott természetesen nem befolyásolja a felvételt. Ének vagy akusztikus hangszer felvételénél igencsak beleszól a környezet akusztikája abba, hogy mi kerül rögzítésre. Ugyan így az utómunkát, keverést is nagyban befolyásolja. Ezekről bővebben ebben a cikkben lehet olvasni: Az akusztika
A második elemünk a mikrofon, ami a hangrezgéseket alakítja át elektromos jellé. Működési elvük és minőségük szerint rengeteg mikrofonnal találkozhatunk. Ezeket részletesebben is bemutatom a Mikrofonok cikksorozatban.
A mikrofon elektromos jelét digitális jellé kell alakítani, melyet számítógépünk fel tud dolgozni. Erre az úgynevezett A/D (Analóg/Digitális) átalakító hivatott, ami a hangkártyába van beépítve. A digitalizálás előtti fontos művelet a mikrofon vagy hangszer gyenge jelének felerősítése, melyet az előerősítő végez. Lehet, hogy ez első hallásra egyszerűnek tűnik, mégis nagyon fontos művelet és nagyban befolyásolja a rögzített hang minőségét. A legtöbb otthoni célra készült hangkártya tartalmaz ilyen eszközt. Ezekről bővebben majd a hangkártya cikkben lehet olvasni.
Hangkártyánk egy számítógéphez csatlakozik. Milyen számítógépet válasszunk stúdiózáshoz? A linkre kattintva megismerhetjük a főbb szempontokat.
A számítógépen használnunk kell egy szoftvert, mellyel zenénket rögzítjük, és a rögzített anyag utómunkáit elvégezzük. Ezt DAW-nak (digital audio workstation) nevezzük. Rengeteg ilyen szoftverrel találkozhatunk. Kiválasztáskor fontos szempont, hogy milyen jellegű zenével akarunk foglalkozni. Ha például elektronikus hangszereket is szeretnénk megszólaltatni, érdemes olyan szoftvert választani, ami ezek kezelését is tudja.
A DAW szoftveren belül az egyes csatornák „megszelídítésére” és a mixbe való illesztéséhez szükségünk lesz hangszín- és dinamika szabályzókra valamint egyéb effektekre. Ezek a későbbiekben részletesebben is bemutatásra kerülnek.
A számítógépen tárolt digitális jeleket vissza kell alakítanunk analóg jellé, melyet hangszórónk meg tud szólaltatni. Ez a D / A átalakító hangkártyánkba van építve és az analóg jelet lehallgató monitorunkhoz közvetíti. A lehallgatás szintén nagyon fontos eleme felvételi láncunknak, melynek minősége erősen befolyásolja zenénk minőségét. Lehallgató monitorokról egy későbbi cikkben lehet majd olvasni.