Közel 20 éve foglalkozunk hangszerek és eszközök tesztelésével főállásban. Ezeket közel 20 éve közreadjuk cikkek, hangminták és személyes fórumok formájában, hogy segítsük a zenészeket a vásárláskori döntésekben. Megpróbálunk néhány nagyon gyakori és általános kérdésre választ adni.
- Mire költsünk, ha van valamennyi pénzünk hangszervásárlásra?
- Mennyivel jobb egy 250 000 Ft-os termék az 50 000 Ft-osnál?
- Márkahűség egyenlő-e a minőségi garanciával?
Kezdjük az elsővel:
Mire költsünk, ha van valamennyi pénzünk hangszervásárlásra?
Alapszabály, és most kénytelenek vagyunk általánosítani, hogy azonos árkategóriában található termékek minősége majdnem minden esetben megegyezik. Hogy azon belül, mit választunk, az kizárólag ízlés kérdése. Ha tehát a gitárok esetében a 100 000 Ft-os árkategóriában a Les Paul forma tetszik, majdnem mindegy, hogy Cort, Vintage vagy bármi más a gitár neve. Nyilván felháborodást kelthet az utolsó mondatunk, de a márkahűségünk kialakulásáért többnyire a cégek gondosan felépített marketingstratégiája áll. Aki a legjobban kommunikál a cégek közül, az nyer. Olyan ez, mint a politika. Néhány olyan emberre is szüksége van a cégeknek, akikért már rajongunk, így azok titkát fejtegetve eljutunk a kezükben lévő eszközhöz, ami bizonyára jórészt felelős a produktumért.
A lényeg tehát, hogy nyugodtan dönthetünk szín és forma alapján, nem tudunk nagyon mellélőni.
Ez a megállapítás egyéb eszközökre is érvényes. Hasonló árkategóriás mikrofonok esetében szintén nem tapasztalható minőségbeli eltérés. Előfordulhat, hogy adott hangtechnikai eszköz adott célra jobban megfelel, mint az árkategóriában elérhető hasonló eszközök, de általános céloknál különbséget nem fogunk tapasztalni.
A második kérdés, már kényesebb:
Mennyivel jobb egy 250 000 Ft-os termék az 50 000 Ft-osnál?
A globalizációnak hála, mindent lehet kapni, és bárhol. Ha nincs a termékünknek Magyarországon forgalmazója, akkor megrendeljük a neten. Miután hatalmas a verseny, a cégek nem engedhetik meg maguknak, hogy silány minőséget gyártsanak, mert nem fogja senki megvásárolni. Ennek köszönhetően a minőség az elmúlt 80 évben iszonyatosan nagyot ugrott, főleg az alacsony árkategóriában, azaz a belépő szinten. És ez a fejlődés tart is. Magyarországi viszonylatban gondolkodva, 25 éve még Jolana gitárokkal, korábban még azokkal sem rendelkezett egy zenész, sokan kezdtek maguk hangszert építeni, nem beszélve az erősítőkről. Ma egy behangolható, de a piacon legolcsóbban kapható gitár, kb. 20 000 Ft. A legdrágább kb. 1 200 000 Ft. 60x-os a különbség árban. Ez az eltérés nem a gyártástechnológiában jelentkező különbségeket mutatja, hanem pozícionálja a terméket a felső kategóriába.
Ez más termékekre is igaz. Hangkártyákra, ahol a hangminták nem szubjektívumként engedik csak értékelni a terméket. Vagy beszéljünk mikrofonokról. Készítettek már Magyarországon is olyan mikrofontesztet, ahol a 2 millió forintos mikrofont összehasonlították a 20 000 Ft-os mikrofonnal. A laikusok közül sokan az olcsót részesítették előnyben, és nem azért mert teljesen süketek, hanem azért, mert maga a mikrofon anatómiailag nem túlmisztifikálható. A titok tehát mindig a tudásban van. Egy olcsó gitár kiválóan szól egy jó gitáros kezében és rosszul szól egy jó gitár egy rossz gitáros kezében. De menjünk tovább! Jól szól a jó gitáros kezében a rossz gitár és a jó gitár is.
A következő ábra jól szemlélteti azt, ha egy eszközbe vagy projectbe valamennyi pénzt vagy munkát befektetünk (függőleges tengely) az hogyan jelentkezik az elkészült produkció minőségében (vízszintes tengely).
Látható, hogy akár egy olcsóbb eszközzel is már 50%-os minőség érhető el. Ahogy szeretnénk minél jobb végeredményt kapni azt csak nagyságrenddel drágább eszközzel tudjuk elérni. Ugyan ez érvényes a befektetett munkára. Az elérhető legjobb minőségből a 80% százalékot aránylag hamar el lehet érni, azonban itt van a választóvonal az amatőr (demó) és a fél-profi megszólalás között. 80% százalékon felül már 5-ször, – 6-szor … 10-szer nagyobb áldozatot kell hoznunk. A profi minőség valahol 90%-tól kezdődik. Ehhez a szinthez már nagyon mélyen a zsebbe kell nyúlni és ez az amatőr és középkategóriás eszközökkel nem érhető el (komoly szaktudás mellett sem).
Ez érvényes a felvételi láncunk, vagy a hangszerünk minden összetevőjére is. A világ legprofibb erősítője és egy belépőszintű gitár, vagy a legdrágább mikrofon és belépőszintű hangkártya kombinációjával csak a lánc leggyengébb elemének minőségét tudjuk produkálni.
Van még egy elengedhetetlen tényező: az eszköz megfelelő használata. Egy jó hangmérnök tud felvételt készíteni egy olcsóbb mikrofonnal is (de egy bizonyos szint fölé a legjobb hangmérnök sem tud lépni), a rossz hangmérnök pedig hiába rendelkezik a legjobb eszközökkel, a végeredmény gyenge lesz.
Harmadik kérdés összefügg az első kettővel.
Márkahűség egyenlő-e a minőségi garanciával?
Minden Fender, Gibson, Shure, TC Electronic, Marshall jó? Nem. A tömeggyártásban van egy jól elterjedt kifejezés: Nagy a szórás. A verseny hátránya ez, amiben a minőség rovására és az ár javára kompromisszumokra kényszerül a gyártó. Nem véletlen került át a gyártás Kínába, Koreába, Indiába és a többi olcsóbb munkaerővel rendelkező országba. A minőségirányítás ugyan szigorú, de becsúsznak olyan esetek, amelyeknek nem szabad. Egy alkalommal Fender Eric Clapton Signature gitárt teszteltünk. Páratlan hangja mellett a bundok lecsiszolása már nem volt tökéletes. Még egy 30 000 Ft-os gitáron is precízebb volt. A forgalmazó felháborodott, de ettől még a bund nyesegette a kezünket. Ez persze nem általános, de előfordul, mint ahogy az is, hogy a Cort Hiram Bullock signature hangszere, a maga 100 000 Ft-os árával reggelire ette meg a 200 000 Ft-os árkategóriájú gitárokat. Ritkaság, de ilyen is van.
A piaci helyzet, a verseny, azaz a fogyasztói azonban újra életre keltették a kis manufaktúrákat, ahol a vásárló és a készítő közvetlen kapcsolatban áll, a munkafolyamatok alkalmával többször is értekeznek. Nos, ennek azonban ára van. A szakértelem, az idő és az egyedi igények egy hangszer árát átlagosan 600 000 Ft-tól indítja, de ebben az esetben a minőség és a garancia is más dimenziót kap. A márka az egyedi gyártás vonatkozásában nem kap akkora szerepet, pontosabban a márka egyenlő a készítőjével. Visszatérve a márka és marketing összefonódására, az a tapasztalat, hogy a fogyasztók azt a márkát választják, amelyikhez a gyártó olyan világot teremt, amiben szeretnénk élni.
Az örök igazság az, hogy lehet az embernek bármilyen mester hangszere és a világ legjobb stúdiójában is dolgozhat, ha nincs hozzá egy jó nóta az egész semmit sem ér. De egy felhúrozott palacsintasütőn eljátszott jó dalból is lehet sláger.
Szerző: Goldsmann Tamás, Balla Gábor