Mikrofonok – 2. rész

Kondenzátor mikrofonok

Az előző részben a mikrofonok főbb típusai és a dinamikus mikrofonok kerültek bemutatásra. A második részben a kondenzátormikrofonokról ejtünk néhány szót, melyek között is rengeteg klasszikust találunk.

A kondenzátor mikrofonok esetében is egy membrán érzékeli a levegőben terjedő hangokat hasonlóan a dinamikus mikrofonokhoz. Azonban a hasonlóság itt véget is ér. Ahogy a mikrofon neve is jelzi, a kapszula egy kondenzátor, melynek egyik fegyverzete rögzített a másik pedig membránként szolgáló kifeszített fólia, melyre fémréteget gőzölnek. A levegő rezgésének hatására a két fegyverzet közeledik és távolodik egymástól. A stúdiótechnikában használt mikrofonok esetében működési elvük miatt külső táplálást igényelnek ezek a mikrofonok (fantomtáp). A mikrofonra kapcsolt feszültség és a levegő rezgése miatt a kapszula két fegyverzete között kapacitáskülönbség lép fel és ezáltal a hangrezgéssel arányos feszültségváltozás keletkezik. Ennek mértéke nagyon alacsony, ezért már a mikrofonházban a jel erősítése szükséges. A kezdeti időkben elektroncsöves technikával oldották meg, majd egyre elterjedtebbek lettek a tranzisztoros és térvezérlésű tranzisztoros (FET) előerősítők.

A kondenzátormikrofonok hangja sokkal kiegyenlítettebb, mint a dinamikus mikrofonoké. Ennek fő oka, hogy a dinamikus mikrofonokban a membránra egy tekercs is erősítve van, ami súlya miatt növeli a membrán tehetetlenségét és így azt mozgatni is nehezebb. Ezért ezek a mikrofonok érzéketlenebbek és nem olyan részlet gazdag hangot produkálnak, mint a kondenzátor mikrofonok. Erős hangforrás esetén azonban a nagy érzékenység hátrány, mert könnyen túlvezérlődhet a mikrofon. A kondenzátormikrofonok érzékenységének egyszerű szabályzására már az alacsony árkategóriás mikronokba is be szoktak építeni egy PAD kapcsolót, mellyel közel 20 decibellel csökkenthető a mikrofon érzékenysége. A kondenzátor mikrofonokon megtalálható másik jellemző kapcsoló a mélyvágó szűrő, amellyel jól csökkenthetőek a lépészajok, azonban ennek fő feladata az úgynevezett közeltéri hatás csökkentése. A mikrofontól néhány centiméterre elhelyezkedő hangforrás hatására a mély hangok sokkal intenzívebben jelentkeznek a mikrofon kimenetén, ami természetellenes és sok esetben a mikrofon túlvezérlését okozza.

A kondenzátor mikrofonok típusai meglehetősen széles árskálán mozognak. Az ár általában mutatja, hogy adott kategóriában milyen minőségre számíthatunk. ( Erről korábban itt írtunk: Ár/érték avagy Marketing/valóság ) Kondenzátor mikrofont már kapunk 10 000 forintért, de az igazán profi mikrofonok 2 millió forint fölött vannak. A belépő szintű mikrofonok 200 ezer forintos ár alatt hozzáférhetőek. Ezen belül még további kategóriákat is felállíthatunk, de általánosságban elmondhatjuk, hogy mindegyiknél természetellenes magashangkiemelés tapasztalható. Az főleg az emberi beszédnél, - éneknél komoly probléma. Ezeknek a mikrofonoknak a hangja rossz eredménnyel hangszínezhető. Ahogy belenyúlunk a frekvenciamenetbe, máris azt tapasztaljuk, hogy még jobban természetellenessé válik a hang, mellyel sem kiemeléssel sem pedig bizonyos frekvenciák csillapításával nem tudunk segíteni. A belépőszintű kategóriában találjuk a legnagyobb választékot, azonban kiemelkedő példányt nehéz megemlíteni.

Az egyik talán a Neumann KM 184. Ez a kismembrános mikrofon kiegyenlített hanggal rendelkezik és főleg akusztikus hangszerekhez használható jól. Akusztikus gitár felvételénél kifejezetten jól teljesít.

A következő szint 200 és 600 ezer forint közé tehető. Az ebbe az árkategóriába eső mikrofonok már nem szenvednek a belépőszint betegségeitől. Itt már jóval több mikrofont érdemes megemlíteni.

AKG C 414. Ez a mikrofon kifejezetten jól használható akusztikus hangszerek felvételére (gitár, zongora, térmikrofonozás), sőt sok esetben jobban viselkedik, mint a nálánál jóval drágább mikrofonok. Ez a mikrofon már énekfelvételekre is bátran használható.

DPA 4006. Nagyon lineáris átvitele miatt népszerű azok körében, akik természetes hangot szeretnének rögzíteni.

A 600ezer forint fölött már a profi mikrofonok találhatóak rengeteg klasszikussal.

Neumann U 87. Talán az egyik legelterjedtebb nagymembrános kondenzátor mikrofon. Az igazán jó beszéd és énekfelvétel ettől a mikrofontól kezdődik.

Neumann U67 vagy Wunder Audio CM67. Remekül használható gyakorlatilag mindenhez. Ének, dob, gitár, akusztikus hangszerek, erősítő elé, térmikrofonnak… Az ára alapján el is várható, hogy mindenhol jó hangot produkáljon.